Förlossningsberättelse Lykke

 Jag gick över hela 15 dagar, suck! De dagarna var inte nådiga.
I alla fall så fick vi en igångsättnings tid fredagen den 14 december i sunderbyn, vi sov dåligt under natten bägge två. För vi tänkte hela tiden "imorgon händer det", men ikket! När vi kom till sunderbyn så gjorde dem en ctg kurva på mig och ett ultraljud för att se hur mycket fostervatten som fanns kvar, tydligen fanns det nog mycket vatten så de beslutade att INTE sätta igång mig. Jaha?! Vi åkte hem igen med besvikelsen över detta, jahapp då får vi vänta ännu längre tänkte vi.
 
 
 
Gick och la mig kring 00.00/00.30 tiden den fredagen, sov hela natten ostört och vaknade just innan 9.00. Tänkte att gogubben skulle få sova längre, så jag gick och la mig på soffan och såg på tv. Klockan 10.08 skrickade jag iväg ett sms till min mor och frågade "vad mitt lilla hjärta gjorde?" (hon var barnvakt åt William) Strax efter jag skickat iväg smset kände jag en molnande känsla kring blygdbenet/magen, ont gjorde det inte heller, så jag tänkte inte mer på det och fortsatte se tvn.
 
Några minuter senare känner jag det igen och bara någon minut efteråt kommer det en till och den tredje kändes ändå (inte så ont att man vill gråta, men det kändes). Började fundera på om det var på g och just efter det kommer det en värk igen och då går jag till gogubben, väcker honom och ber honom stiga upp för att sen komma och "klocka" värkarna, så vi ser om det är på g eller ej. Jag satte mig i badkaret medans han började klä på sig och så.
 
Ber honom hämta en alvedon eller två. Tar dem och sedan sätter sig gubben på toalocket och börjar klocka, men jag glömmer hela tiden bort att säga när de tar slut. Till slut säger jag att han får ringa till sunderbyn och fråga om vi ska komma eller ej. Till svar utav sunderbyn fick han "ja, ni kan ju börja köra om en stund". Okej! Så jag steg upp ur badet, fick en värk just när jag klev upp så halv ramlade (men som tur var så stod gubben i badrummet och hann ta emot mig). Så! då var den över, gick till sovrummet och började leta reda på några kläder. Satte mig ner på sängen och tog på mig sockarna, samt en tröja. Började dra på mig trosor och byxor men de stannade vid knävecken eftersom att där fick jag en ordentlig värk. En sådan som fick mig att börja tänka "men va fan, ska jag åka bil med detta". Just efter den tanken kom en till ordentlig värk och då hör jag mig själv säga "Gubben, jag kommer inte kunna ta mig till bilen och inte heller åka till sunderbyn". Va! Säger gubben och kommer in i sovrummet. Ja, där ligger jag i sängen halverst i fosterställning med byxorna nere vid knävecket och säger "du får nog ringa sunderbyn igen".
 
 
Men det tyckte inte gubben, han ringde 112 istället och då blev jag förbannad på honom (för jag behövde minsann ingen ambulans, tyckte jag). Han öppnar samtalet med "Hej, jag har en jätte gravid kvinna här". Personen i luren säger något i stil med "jasså, hur gravid då?". Och gubben svarar "Så gravid man bara kan bli". Sedan försvann jag in i mig själv eller vad man ska kalla det. Har inget minne utav det förän gubben ropar "Vill du trycka på?" från hallen samtidigt som han pratar med någon från arvidsjaurs vårdcentral i luren. Neejdå, inte ännu svarar jag och just då kommer en ännu ordentligare värk och då ropar jag "Ja, nu vill jag nog trycka på". Jaha okej, säger gubben och pratar sedan vidare med personen i telefonen. (Detta samtal tar inte många minuter, men i mitt huvud tar det minst tjugo min).
 
 
Ligger och blundar samtidigt som jag tar emot några värkar "säger till gubben att jag tycker vi kan pausa detta en liten stund" Han ser lite lätt skräckslagen ut, men försöker ändå le för att inte göra mig orolig. Ambulansen anländer och jag hör ifrån hallen "Vart är den jätte gravida kvinnan?" i sovrummet svarar min gubbe och nästa gång jag tittar så ser jag en blond kvinna mitt framför mig! Wow!! vem är du och vad gör du här, tänkte jag. Men i verkligheten tar jag hennes hand och hon säger till mig att de ska försöka få in mig i ambulansen och sedan åka till sunderbyn. Okej, säger jag och klämmer sedan åt hennes hand, sedan går mitt vatten. Först då förstår jag att "jaha, vi ska föda här istället". Har för mig att någon sa det också. Något i stil med "Du, vi tar oss ingenstans". Den blonda kvinnan med namn Maria sätter fart och vänder på mig, så jag ligger på rygg i stället, sedan ber hon ambulansföraren Sara om hjälp.
 
 
De hämtar sådana lakan med plast i och lägger ut i hela sängen. Under den lilla tiden som gick så hade de skickat ut gubben för att skotta en gång (innan vattnet gick), så de ropar till honom "Vattnet gick". In kommer gubben och pussar mig på pannan, samt håller mig i handen. Sedan ber de honom att ringa till Anna-Maria/Barnmorskan, sen kommer han tillbaka och håller mig i handen. Då frågar jag "får jag krysta?" ingen svarar och jag frågar igen, men inget svar. Så då tar jag saken i egna händer så att säga och krystar två gånger, stannar upp när huvudet är halverst ute (för att motverka bristningar) och på tredje krystningen åker en liten Lykke ut och upp på min mage klockan 11.16! "Såg ni på solsidan eller?" hör jag någon fråga. Ja, svarar vi och strax efter kommer barnmorskan in i sovrummet och säger till gubben "vad gör ni hemma, jag såg dig på konsum igår och tänkte men ni ska ju vara i sunderbyn" (hon var alltså lika chokad som oss över att vi blev hemskickade dagen innan) Hon fick ta emot moderkakan i alla fall. Jag bytte tröja och svepte om Lykke ordentligt i den blåa filten, gubben kommer med en liten mössa och sätter den på hennes huvud. Sedan funderar de på hur de ska få upp mig på båren, men istället ställer jag mig upp och "hoppar" upp på den själv. Så där ja, in i ambulansen och iväg till arvidsjaurs sjukhus, för att kolla mig (så jag inte blöder för mycket och sådär). Där fick vi go fika med oboy, kaffe, saft, pepparkaka och mackor. Jag drack flera glas saft och åt en macka. Jag får en nål i handen för att kunna få dropp och sedan åker vi in i ambulansen igen och iväg till sunderbyn.
 
På arvidsjaurs vårdcentral
 
I ambulansen påväg till sunderbyn
 
På vägen dit pratar jag och Maria om allt mellan himmel och jord, Lykke får en ambulans nalle (alla barn som åker ambulans får en sådan). Efter drygt två timmar är vi framme, påväg dit var det mycket snörök och guppigt på E4an. Maria och Sara skjutsar upp mig till förlossningen, där jag får träffa en barnmorska och då frågar jag om jag får gå på toa. Hon ser chokad ut, men säger att det är okej. Kommer ut från toan och möts av henne som då säger att vi fått byta rum, eftersom att de kommer in flera som ska föda. Vi går till det nya rummet, Maria och Sara är kvar (Maria håller i Lykke medans barnmorskan kollar mig). Sen kommer gogubben in i rummet, då åker Sara och Maria hemåt igen. Gubben får klippa av navelsträngen och jag får två små stygn, sen kommer de in med förlossnings fikat (det vi fick i arvidsjaur var godare). Vi äter klart och sen får vi ett rum på BB, rum 4.
 
 
 
Förlossningsfikat i sunderbyn
 
I rummet innan BB
 
I rummet innan BB
 
I BB rummet
 
I mitt knä på BB

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0