Förlossningsberättelse Ailin

Tänkte att jag skulle berätta hur det gick till när lilla Ailin kom till världen. Så here we go!
 
 
Onsdagen den 22a oktober åkte jag och gogubben iväg till sunderby sjukhus tidigt på morgonen, för att antingen läggas in på patienthotellet eller att de skulle sätta igång mig. 8.45 hade vi tid, de gjorde en ctg och de undersökte hur pass mogen jag var o.s.v. De beslutade att inte göra någonting den dagen, utan vi skulle komma tillbaka på torsdagen istället och skulle dem inte göra någonting torsdagen, så skulle de försöka ta hål på hinnorna fredagen. Så vi checkade in på patienthotellet och hade en riktigt mys dag, bara jag och min gogubbe. 
 
 
Vid 20.00 ungefär passade jag på att hoppa in i duschen innan jag tänkte lägga mig och jäsa i sängen resten av kvällen. När jag duschat klart ringde svärmor, så pratade med henne och vid 20.30 känner jag en värk, pratar klart med svärmor och efter vi lagt på känner jag ytterligare en värk. Bestämmer mig för att inte ta på mig pyjamasen i fall att någonting är på g, dessa värkar gjorde nämligen inte ont alls. Men de kändes inte som de tidigare sammandragningarna jag haft, testade gå fram och tillbaka för att se om de skulle släppa men ikket. De kom tätare, men blev inte starkare och gjorde fortfarande inte ont. Stod och gungade på höfterna när de kom och gogubben började vilja ringa till förlossningen, medans jag tyckte att det var väl då ändå onödigt att ringa så här tidigt, hade ju inte ont! Men tillslut ringde gogubben ändå, då var kl 20.40 ungefär. Jag fick prata med en barnmorska (hon ville kolla hur jag klarade av värkarna) i alla fall så sa hon att vi kunde komma in när vi ville ha någon form av smärtlindring och att jag verkade inte alls ha några problem med att andas igenom värkarna, samt att hon skulle meddela natt personalen att jag kanske skulle dyka upp under natten. 
 
 
Jag visste fortfarande inte om det verkligen var på g eller om bebisen bara lurades. Gogubben hade lite halvt panik och ville gå till förlossningen ganska snabbt, så vid 20.50 börjar vi gå. Tar 6st värkar under tiden vi går dit, de gjorde fortfarande inte ont. Stannar vid varje och gungar höfterna, eftersom att det var så obehagligt att gå under en värk, var precis som att höfterna låste sig. Gogubben vill att vi ska gå snabbare, men det tyckte inte jag. Kändes som att det var för tidigt att gå till förlossningen och var helt säker på att de skulle skicka tillbaka oss till patienthotellet. 
 
 
21.00 kommer vi till förlossningen. Barnmorskan Maria visar oss till ett rum där de vill köra en ctg kurva, hon går tvärt ut ur rummet och kommer tillbaka kort efteråt, när hon stiger in i rummet börjar värkarna bli lite onda och lite jobbigare att andas igenom. Bm står vid ctg apparaten men släpper sakerna hon har i händerna och säger "Näe, men detta är ju helt onödigt. Värkar har du, vi går till ett förlossningsrum istället".
 
 
 
Jag får hoppa upp på sängen och hon frågar om jag vill ha lustgas, vilket jag inte ville ännu. Sen kollar hon hur öppen jag är, 8cm! (klockan var då 21.08). "Va?!" utbrister jag, samtidigt som jag och gogubben kollar på varandra rätt så chockade. Men shit! Nu var det alltså på g och vi skulle få träffa våran bebis. Barnmorskan skyndar sig att sätta fast en nål, först i handen men det misslyckades, så hon fick sätta i armen istället (under den stunden kom även en undersköterska in i rummet). Sedan får jag en sån där sexig förlossningsrock och barnmorskan går ut ur rummet. Undersköterskan frågar om jag vill ha lustgas och här tackar jag då ja. Här är klockan 21.10 och sen går även hon ut ur rummet. Kort efteråt vill jag börja trycka på, gogubben får halv panik igen och klickar förbryllat på signal knappen. Barnmorskan kommer in och jag säger då att jag vill trycka på. Nejnej säger hon och frågar då om hon får undersöka mig igen. Sagt och gjort! Hon kikar och se där 10cm! Hon såg väldigt chockad ut. Bm tryckte på signal knappen och in kommer undersköterskan. Jag får en värk här, så hör inte riktigt vad bm säger till uskan. Hinner i alla fall uppfatta att uskan vänder i dörren och försvinner fort ut, men sen är hon tillbaka lika fort igen. Med sådana där armband till mig och bebisen, samt en spinal. Klockan 21.15 tar de hål på mina hinnor under tiden jag fick min första krystvärken. Då blev jag även av med lustgasen. Två krystvärkar senare och ut kommer lilla Ailin med sina 2875g och 48cm kl 21.24! En helt perfekt liten prinsessa ♥
 
 
 
Jag är nöjd med förlossningen, den kunde liksom inte gått bättre! Så skönt att vara på plats, annars hade det blivit en hemma födsel igen. 24 minuter på förlossningen och 5st värkar som togs med lustgas, snabbare än storasyster var hon till och med. Jag fick inte heller några bristningar dvs ej sydd någonstans, så himla skönt!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0